Tuesday, March 16, 2010

Api Neraka.

Bagaimanakah api neraka itu dinyalakan? Berapa peringkatkah Allah perintahkan api itu dinyalakan? Bagaimana panasnya?

Disebutkan sekiranya sehelai kain(pakaian) dari penghuni neraka dilemparkan kedunia nescaya mati semua penghuninya. Itulah cerita yang diterima oleh Baginda Rasulullah s.a.w. mengenai api neraka. Ceritanya begini:

Pada suatu hari, Malaikat Jibril a.s. mengunjungi Rasulullah s.a.w. dengan maksud untuk memberitahu sesuatu apa yang baru dilihatnya.
"Hai Muhammad! Kedatanganku kali ini khusus untuk memberitahu kepadamu bahawa Allah s.w.t keluarkan perintah kepada para Malaikat supaya menambah panasnya api neraka".
"Dan Allah perintahkan meningkatkan jumlah alat-alat penghembus untuk menyambut akan tibanya hari kiamat yang tidak lama lagi."

Baginda Rasulullah s.a.w. menjawab kepada Malaikat Jibril:
"Cubalah terangkan kepada ku bagaimana keadaannya neraka itu?"

Kemudian Malaikat Jibril bercerita:
"Pertama-tama Allah menyuruh dinyalakan api neraka itu selama seribu tahun sehingga menjadi merah mawar warnanya. Kemudian Allah perintahkan lagi supaya panas api itu menjadiungu tua dan gelap warnanya, dan lidah-lidah api tidak dilihat."
"Demi yang mengutus engkau Ya Muhammad! Sekiranya sehelai sahaja pakaian dari penghuni nerakaitu dilemparkan ke bumi, nescaya mati mendadaklah setiap penghuninya, insan, haiwan, ikan dan tumbuhan. Seandainya semangkuk air minum penghuni neraka dicampurkan dengan air pastilah mati mereka yang meminumnya."

"Gunung-ganung berapi pun akan menjadi cair jika padanya diletakkan sebuah rantai neraka yang disebut dalam alquran. Seandainya sekejap sahaja dicelupkan kedalam neraka, lalu ditunjukkan di bumi, nescaya akan jatuh pengsan setiap manusia yang melihatnya. Sebab rupanya sangat buruk dan baunya pun sangat busuk dan menusuk hidung."

Mendengar cerita dan penjelasan dari Malaikat Jibril itu, Baginda Rasulllah s.a.w. menangis. Begitu juga dengan Jibril turut menangis keran ahiba dan merasa kasihan kepada orang-orang yang tidak sedar, tidak tunduk kepada ketentuan dan kaedah-kaedah Allah yang berlaku sejak dahulu.

No comments:

Post a Comment

The Dominion